To jest blog dla dorosłych! Wchodzisz na własną odpowiedzialność! Treści na tym blogu, to głównie moje własne opinie i wnioski.. oraz tłumaczenia wartościowych dla mnie publikacji innych i inne wartościowe lub historyczne publikacje. Fakty też się znajdą..

Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – czwarta 5-a

Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – czwarta 5-a

Przedstawiam czwartą część rankingu związanego z zarobkami najważniejszych osób w urzędach miasta w pierwszej 30-ce największych z nich.

Ranking I: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – pierwsza 5-a
Ranking II: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – druga 5-a
Ranking III: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – trzecia 5-a
Ranking V: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – piąta 5-a
Ranking VI: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – szósta 5-a

Obywatel ma prawo do informacji o działalności organów władzy

Art. 61 ust. 1 Konstytucji RP, który jako zasadę przyjmuje prawo obywatela do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne.

Organ powinien mieć na uwadze, iż fakt udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o dochodach osiągniętych przez wójta, burmistrza, prezydenta, sekretarza, skarbnika, kierowników jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego poprzez publikację oświadczenia majątkowego nie jest tożsame z udostępnieniem danych zawartych w kartach wynagrodzeń. Informacje zawarte w kartach wynagrodzeń są informacjami bardziej szczegółowymi, określającymi poszczególne składniki wynagrodzeń faktycznie wypłacane i związku z tym podlegają udostępnieniu na zasadach określony w uddip.

Dlatego tez odpowiedzi urzędów, kierujące do oświadczeń majątkowych, pomimo zawartego zdefiniowanego we wniosku zakresu kart wynagrodzeń jest błędne.

Jeśli we wniosku zostanie zdefiniowane, że chodzi o wynagrodzenia, organ zobowiązany jest udostępnić dokładnie takie dane. Jak widać we wcześniejszych publikacjach, urzędy różnie odpisują, różne dane przysyłają i różnie się angażują w sprawę udostępniania tych informacji.

Na przykład, Urząd Miasta Opole, od samego początku ma w głębokim poważaniu kierowane tam wnioski, pomimo tego, że powtórny wniosek został wysłany również na adres Prezydenta Miasta.

Dzisiejsza lista miast, czyli trzecia 50-a:

Olsztyn, Opole, Poznań, Radom, Ruda Śląska

Olsztyn

Opole

Urząd Miasta Opola nie odpowiedział na wniosek, ani nie odpowiedział na ponaglenie. Ponieważ wniosek został wysłany do Urzędu i zatytułowany był do urzędu, został wysłany kolejny wniosek bezpośrednio do organu, jakim jest Prezydent Miasta i również na oficjalny adres prezydenta. Organ na odpowiedź ma 14 dni, więc zaczekamy cierpliwie. Jeśli odpowiedź zostanie przysłana, opublikuję.

Przytoczymy pouczenie:

W sprawie z wniosku o udzielenia informacji publicznej, złożonego do organów administracji państwowej (kierownictwa instytucji, urzędów) w trybie art. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w razie jej nieudostępnienia w terminie wymienionym w art. 13 ust.1 ustawy (14 dni) przysługuje skarga do sądu administracyjnego na bezczynność organu.
Skargę wnosi się do WSA za pośrednictwem organu który informacji nie udzielił, na podstawie art. 3 par.2 pkt 8 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. 2002. Nr 153 poz.1270 ze zm.).
Niezależnie od skargi na bezczynność, nieudzielenie informacji w terminie 14 dni, stanowi przestępstwo wymienione w art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej, zagrożone karą pozbawienia wolności do roku i można niezależnie od skargi na bezczynność, złożyć zawiadomienie do prokuratury, chyba że organ przedłuży termin z powodu niemożliwości udzielenia informacji w terminie z powodu dużego zakresu żądanych informacji.
Odmowa udzielenia informacji wydana być musi w formie Decyzji (Art. 16 ust.1 ustawy) od której przysługuje zażalenie.
Do organu administracji publicznej należy odpowiednia konfiguracja poczty i filtrów anty spamowych oraz odpowiednią organizację obsługi technicznej danego organu, aby odbiór poczty zapewniał bezproblemowy i niezwłoczny odbiór korespondencji, kierowanej do danego organu.

Postanowienie NSA z 10 września 2015 r. sygn. akt I OSK 1968/15
Postanowienie NSA z 03 listopada 2015 r. sygn. akt I OSK 1940/15

Jednocześnie należy podkreślić, że wszelakie skutki i nieprawidłowości wynikające z błędnej czy nieprawidłowej obsługi, konfiguracji i działania oficjalnej platformy elektronicznej, nie mogą być przerzucane na osoby korzystające z systemów, jakimi zarządza administracja publiczna.
Zgodnie z zapisami art. 2 ust 1. ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej:
„Każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5, prawo dostępu do informacji publicznej, zwane dalej „prawem do informacji publicznej””, zaś władze publiczne oraz inne podmioty publiczne obowiązane są do udostępnienia informacji publicznej (art. 4 ustawy).
Zatem każdy może złożyć zapytanie o informację publiczną, zaś podmioty publiczne muszą udostępnić taką informację. Jeśli taka informacja nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub centralnym repozytorium, jest udostępniana na wniosek (art. 10 ust. 1 ustawy).

W ustawie natomiast nie wskazano żadnych formalnych wymogów, jakie powinien spełnić taki wniosek, zatem wniosek wysłany drogą elektroniczną bez podpisu czy wskazania konkretnej osoby, która wnosi zapytanie, także nie może pozostać bez odpowiedzi. Brak konieczności pełnego zidentyfikowania wnioskodawcy wynika z faktu, że żądając informacji nie musi się on wykazać jakimkolwiek interesem prawnym lub faktycznym, aby otrzymać informację:

„Art. 2 ust. 2. Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego.”

(wyrok NSA z 16.03.2009 r. sygn. akt I OSK 1277/08, LEX 604186).

Wynagrodzenie burmistrza, jego zastępców, sekretarza czy tez skarbnika gminy stanowi informację publiczną w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. d) uddip.

Poznań

Poznań nie przyłożył się do wykonania zadania i przysłał płace urzędników jako jedną sumę, przez co nie wiadomo co jest podstawą a co jest nagrodą, dodatkiem itd. Udzielił jednak informacji i podkreślił, że pewne osoby już nie pracują w urzędzie. Jest to okazja, aby zwrócić uwagę, że nie potrzeba wyszczególniać nazwisk osób sprawujących urząd, ponieważ nie jest to konieczne. Wystarczy podać stanowisko o które pytamy. Z drugiej strony można podkreślić, że dane na stronie były nie aktualne, skoro takie zostały pobrane i wpisane do wniosku. Temat aktualizowania stron www urzędów, to również istotna kwestia, ponieważ nieraz spotkałem się z tym, że strony te nie są aktualizowane i w pewien sposób głównie służą do promowania urzędów i opisywania ich doskonałości w każdym zakresie.

Radom

Ruda Śląska


5 odpowiedzi na „Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – czwarta 5-a”

  1. Awatar Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – trzecia 5-a – Bity mojego życia

    […] Ranking I: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – pierwsza 5-aRanking II: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – druga 5-aRanking IV: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – czwarta 5-a […]

    Polubienie

  2. Awatar Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – druga 5-a – Bity mojego życia

    […] Ranking I: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – pierwsza 5-aRanking III: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – trzecia 5-aRanking IV: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – czwarta 5-a […]

    Polubienie

  3. Awatar Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – pierwsza 5-a – Bity mojego życia

    […] Ranking II: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – druga 5-aRanking III: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – trzecia 5-aRanking IV: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – czwarta 5-a […]

    Polubienie

  4. Awatar Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – piąta 5-a – Bity mojego życia

    […] Ranking IV: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – czwarta 5-a […]

    Polubienie

  5. Awatar Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – szósta 5-a – Bity mojego życia

    […] III: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – trzecia 5-aRanking IV: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – czwarta 5-aRanking V: Ranking zarobków oficjeli z 30 największych miast – […]

    Polubienie